tisdag 2 juni 2009

Back in business


Slutligen har jag åter repat mod efter "gäddsatsningen från helvetet", kändes som mina 40 pass kanske blev ett för mycket.... Fick i alla fall avsluta säsongen med att beskåda anledningen till denna typ av vansinnessatsning. Hade inte kört många timmar under mitt sista gäddpass innan polaren Jocke Almqvist ringer och behöver foto- och våghjälp. När jag kommer fram säger en smått chockad Jocke att det säkerligen är en efterlängtad regga (12kg) men när fisken lyfts överbord inser vi båda att detta är något helt annorlunda... 127cm lång, 62 cm i omkrets och makalöst fina 16780g!! Vilken drömfisk!! Grattis Jocke, ingen var värd den mer än dig!! Har en jävla massa schyssta bilder på denna drömfisk men tyvärr krånglar överföringen till datorn så dessa får vänta. För att avsluta gäddfiskekapitlet vill jag uppmana övriga Vätternfiskare att vara mycket varsamma med efterleksfiske på dessa stora individer. Har från de lokala fiskarna hört att detta ökat kraftigt nu under våren och jag kan sedan tiden i Lödde bevittna att detta är ett ganska destruktivt fiske på ett bestånd av riktigt grov fisk, i synnerhet när det ryktas om att de klubbas!!! Fullständigt vansinnigt klubba fisk över 90 cm!!!! Ge fan i detta eller fiska i sjöar med tätare bestånd!!!

Jaja, slut på moraltjötet. Som sagt har baksmällan från gäddsatsningen lagt sig litegrann och under sista veckorna har jag kört en del efter braxen i Hossmo och lyckades för ngn vecka sedan plocka en fin romstinn hona på 5870g, en riktig drömfisk för ett par år sen men med explosionen i Rögle en närmast ordinär firre. Menmen, nästan 6 kilo "vildbralle" är ju trots allt en maffig fisk :) Nu i slutet av veckan bär det norröver för en 4 dagars satsning på vandringslax, antingen Landsort eller Singö. Hoppas kunna rapportera om ett par skapliga torpeder under nästa vecka.

/ HP

Inga kommentarer: